Föräldramöte 2020/2021

 Hej!


Då föräldramötet i år inte blir som vanligt, så har vi därför valt att gå ut med informationen skriftligt här istället, så att alla kan läsa och översätta till sitt språk vid behov. 


Här kommer länk på video från rektorerna på Olympiaskolan till föräldramöte 2020:

https://www.youtube.com/watch?v=EWP0eOf8sy8&feature=youtu.be


  • Timplan/schema
Vi har en timplan som styr hur mycket tid man har i varje ämne i grundskolan. Mest tid i åk 2 läggs på svenska och matematik. 
Varje skoldag börjar 8.00 och slutar 13.30. 
Schema för skoldagarna ligger inne på Infomentor. 


  • Infomentor/frånvaro
Vid frånvaro (sjukdom eller tandläkarbesök o.s.v.) ska ni själva lägga in frånvaro inne på Infomentor. Där kan ni välja frånvaro enskilda lektioner alternativt frånvaro heldag. Anmälan ska göras VARJE dag vid sjukdom. I god tid, men senast kl: 8.00. 
All frånvaro som är mer än 10 min ska registreras i Infomentor, t.ex. sen ankomst. Detta registrerar vi vid dessa tillfällen. 
Vid frånvaro i mer än 10 dagar eller upprepad sen ankomst, kontaktar vi klasslärare er, då det kan behöva bokas möte för att utreda vidare orsak till frånvaron.
Var vänliga och uppdatera ny information/kontaktuppgifter i Infomentor, då vi skickar mail/sms och dylikt därigenom. 


  • Ipad
Ipaden ska laddas hemma och vara fulladdad varje skoldag. Föräldrar/elever får inte lov att logga ut skolans Apple-ID eller ladda ner appar. Ipaden är ett skolverktyg och är varje elevs Ipad (lånad), d.v.s. inga syskon eller föräldrar får lov att använda denna för eget bruk. 


  • Läsårstider
Alla läsårstider ligger på Kävlinge kommuns hemsida. 

Länk:


  • Svenska
I svenska arbetar vi i Diamantjakten som är en arbetsbok som är kopplad till elevernas läxbok samt läsebok. Här tränar eleverna på bl.a. grammatik, stavning, olika genrer m.m. Läseboken finns i 3 olika nivåer, och varje kapitel har samma innehåll men i olika svårighetsgrader. 


Såhär kan ett uppslag se ut:




Vi arbetar också med läsförståelseböcker i olika nivåer utifrån bedömningsstödet i svenska. Alla elever är olika och har olika förutsättningar, därför ska varje elev utmanas på sin nivå, därav olika nivåer på böckerna. När vi arbetar med läsförståelse kopplar vi det till "läsfixarna", som är ett hjälpmedel för att förstå och arbeta med texter. 


Såhär kan ett uppslag se ut:



                                                                        Läsfixarna:



Vi kommer att fortsätta arbeta med texter och skriva texter på olika sätt. Just nu ska vi påbörja vårt arbete med olika genrer, först ut är berättande texter. Vi kommer att arbeta med detta enligt cirkelmodellen: 





  • Matematik
I matematiken arbetar vi så mycket vi kan laborativt, d.v.s att eleverna ska få utforska och pröva olika lösningar och strategier på egen hand samt i lärpar/grupper. Vi arbetar varje fredag med problemlösning, mest i lärpar för att kunna analysera och diskutera olika lösningar/strategier med varandra men även på egen hand så småningom. Här är stödstrukturen som vi på hela skolan använder vid problemlösning:



Vi arbetar även med matematikboken Prima. Såhär ser den ut:


Såhär kan ett uppslag se ut:






  • SO/NO/Teknik
I SO, NO och teknik arbetar vi tematiskt, d.v.s att vi fokuserar på ett arbetsområde i taget. Detta för att eleverna ska kunna hålla fokus på ett arbetsområde i taget och lära sig detta på bästa sätt.
 Det vi kommer att jobba vidare med denna terminen är "kroppen", "pengar, pengars användning och värde" och religion.





Mvh
Petra, Sara och Sussie












Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vecka 17/18