Hejsan!
Matte:
På matten har vi bland annat jobbat med räknehändelser, tallinjen, begreppen större än/mindre än/likhetstecknet samt inte lika med tecknet. Varje vecka arbetar vi också med problemlösning, då detta är klurigt för många barn även senare i skolåren. Därför har vi lagt grunden redan från åk 1 och framåt för att ge bästa förutsättningar att klara detta. Att göra egna räknehändelser är också klurigt för många, vanligt är att man glömmer ställa en fråga om sin räknehändelse. Här är några räknehändelser barnen gjort/diskuterat fram:
Vi har arbetat praktiskt med tallinjen för att eleverna ska få öva på sin förmåga att diskutera och resonera med varandra, t.ex. om vart ett tal ska vara och varför. Sedan gick vi tillsammans igenom deras olika svar och varför de skulle placeras där o.s.v.
Läsläxan:
Bra kämpat hemma med läsläxorna och läxboken! Dock vill vi påminna om att läxboken också ska göras numera i åk 2 som läxa( till er som glömt göra detta, inte alla!).
Till nästa vecka är det kapitel 2 "Ödehuset" som ska läsas samt att barnen ska svara på frågorna i läxboken till kapitel 2. Glöm ej ha med både läsebok och läxbok på onsdagarna.
Nalle:
Barnen blev så inspirerade av nallen som ska ut på en resa (i läseboken). De föreslog att vi skulle göra samma sak och därför har vi också skickat ut 2 nallar på äventyr. Vi skrev ihop ett brev på svenska och engelska, samt gjorde ett pass och satte på nallen ett munskydd. Allt detta var barnens förslag. Detta satte vi fast på nallen och i måndags gick vi ner till stationen här i Kävlinge för att sätta nallarna på perrongen.
Vi har arbetat dessa 2 veckor med demokrati och barnen fick därför ge förslag samt rösta om namnet på nallen. Den ena nallen heter Kalle och den andra nallen blev döpt till Piratnallen. Här nedan ser ni bilder på hur de ser ut:
Kommentarer
Skicka en kommentar