Vecka 17-

 Hejsan!

Vilken trevlig och mysig utflykt vi hade i fredags! Toppenväder fick vi också 👏 Vi fick testa på att plantera morötter, lära oss fjärilens livscykel, göra insektshotell samt titta på vad olika djur äter och hur deras avföring💩 ser ut. Vi hann även leka en del och titta på en del djur. Björnarna var väldigt uppskattade av barnen! Roligt att se när de jagade varandra och lekte runt i vattnet.😁



  • Läsläxa- Under 6 veckor framöver kommer eleverna att få en bok som de ska läsa i läxa. De fick läsläxan igår (onsdag) och vi har gått igenom vad det är de ska göra o.s.v. 
Det finns 3 olika böcker på 3 olika nivåer. Det är följande böcker:

"Monsterhotellet"- 6-7 sidor i läxa/vecka, till nästa vecka s.7-15.

"Legenden om Jack-Gastar i Göteborg"- 2 kapitel i läxa/vecka, till nästa vecka kap 1-2.

"Monstret Frank"- 3 kapitel i läxa/vecka, till nästa vecka kap 1-3.


Beroende på vilken bok ditt barn får, följ planering ovan. Vi kommer att lägga ut som påminnelse vilka kap/sidor barnen har i läxa ändå. Men så vet ni på ett ungefär hur upplägget ser ut. 

Läs alla sidor som det står i läsläxa samt svara på frågorna som ni får med på separat papper. Vi arbetar med "läsfixarna"som är ett stöd i arbetet med läsförståelse. Den här veckan ska eleverna arbeta med spågumman som går ut på att man ska fundera på vad man tror kommer att hända i boken. Eleverna har redan gjort uppgift ett här i skolan och ska själva göra uppgift två och tre hemma. 


NO:

Denna veckan har vi fortsatt vårt temaområde med vatten, men gått in på vad blandningar och lösningar är för något. I måndags gjorde vi experiment med detta där vi testade vilka saker som löste sig i vatten. Eleverna fick sedan sitta gruppvis om 3 och göra ett experiment samt en laborationsrapport till experimentet. Detta var väldigt uppskattat och de gillade verkligen att experimentera! 👍Vi har även renat vatten/fått tillbaka vattnet för sig genom filtrering samt avdunstning. 

Igår gjorde vi ett litet extra experiment bara för skojs skull som handlade om ytspänning. Uppgiften gick ut på att stoppa så många gem som vi kunde i ett glas fyllt med vatten utan att ytspänningen spricker. Colaflaskorna fick i 206 gem i ett glas fullt  med vatten, innan ytspänningen "sprack"och en droppe vatten rann ut ur glaset. Kinderäggen fick 245 och sen gav vi upp för klockan blev för mycket, men den sprack ej. Eleverna tyckte detta var jättekul och att det var magiskt att så många gem kan få plats i ett redan fullt glas med vatten.






MA:

Vi arbetar just nu med multiplikation, så öva så mycket som ni kan där hemma. Man kan aldrig träna för mycket på multiplikationstabellerna, då det är bra om de automatiseras för att underlätta i matematik (division/multiplikation). Vi har lagt "multiplikationstabellen.se" på hemskärmen som en ikon (T) som eleverna kan få träna på hemma om man vill. Träna gärna på detta i andra sammanhang också. 👍 😊


Vi avslutar med lite bilder ifrån vår mysiga utflykt i fredags:













Hoppas ni får en trevlig dag!


Mvh

Petra, Sara, Sussie, Erling och Kamila





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vecka 17/18